Köpvillkor

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Naturelixir Sverige, organisationsnummer 750123-7957, nedan kallat ”Naturelixir”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd på samtliga köp på Naturelixir.se.

Upprättande av avtal om köp

Naturelixirs varor beställs på www.naturelixir.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Naturelixir via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Naturelixir ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.Naturelixir.se kan avtal endast ingås med kunder som har en leveransadress i Sverige.

Priser, frakt och avgifter

De priser som anges på www.Naturelixir.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Vi debiterar en avgift på 150 kr (SEK) för outlösta paket som inkommer i retur till oss från PostNord.

Leverans

Normal leveranstid är 1 – 2 arbetsdagar från det att Naturelixir har bekräftat din beställning via e-post.

Beställningar lagda innan kl. 12.00 på vardagar skickas samma dag (med förbehåll för att något du beställt kan vara slut eller ha utgått, då kan hanteringen av din order komma att försenas till nästkommande vardag). Inga beställningar hanteras under helgdagar.

Naturelixir använder följande fraktalternativ:

• PostNord Varubrev 1:a klass tillämpas för mindre försändelser (som väger under 2 kg).
• PostNord Paket tillämpas på stora paket (eller paket som väger över 2 kg).

Paket skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns tillgängligt för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Om du inte angivit ett mobiltelefonnummer skickas din avisering via post. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas. Om ett ombud hämtar ditt paket ska bådas legitimation uppvisas.

I de fall där ditt paket ryms i din brevlåda behöver du inte hämta ut det på ett utlämningsställe (med undantag för försändelser som skickats som paket).

I samband med att din order skickas från Naturelixirs lager så skickas ett e-post till angiven mailadress. Paketet bör rimligast nå dig inom 1 – 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 5 arbetsdagar så ber vi dig kontakta kundtjänst. Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos PostNord. Vi reserverar oss även för att paket kan försvinna vid transport till dig.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom 14 dagar återsänds till Naturelixir. Om detta sker debiteras du en avgift på 150 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Naturelixirs administration, returfrakt och hantering. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätten.

Ångerrätt/Retur

Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en produkt för att få returen godkänd. Följ sedan den returinstruktion som medföljde din leverans. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i ett väsentligen oförändrat skick.

Ångerfristen börjar löpa den dag då du som konsument får varan i din besittning. Om du utövar din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varan till Naturelixir enligt bifogad returinstruktion. Reklamation eller retur på en order online går inte att göra i våra fysiska butiker.

Observera att produkter som klassificeras som livsmedel inte omfattas av ångerrätten. Kontakta därför kundtjänst för att få din retur godkänd innan du skickar produkten.

Om du väljer att returnera till Naturelixir står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Du bekostar själv returen. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning/alt. stängning av faktura att ske inom 30 dagar från det att Naturelixir tog emot returen.

Reklamation

Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Naturelixir ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 1 år. Naturelixir förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omlevera varan och i sista hand göra ett återköp. Vid reklamation, kontakta kundtjänst.

Retur av kampanjvaror

Om du returnerar ett kampanjerbjudande, exempelvis ”Köp 2 betala för 1” så ska du returnera båda produkterna. Om du köpt ett erbjudande där en produkt följt med på köpet, exempelvis ”Köp valfritt schampo, få ett balsam på köpet” så ska du även återlämna balsamet. Vid alla flerköpserbjudanden – Returnerar man en del av erbjudandet upphör erbjudandet och du betalar fullt pris.

Transportskador

Naturelixir ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under transport till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Naturelixir rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Naturelixirs kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du Naturelixirs köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. En kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Frågor om Klarna Checkout kan du ställa hos deras kundtjänst.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Naturelixirs skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Naturelixirs förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Naturelixir rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Produktsäkerhet

Naturelixir tillhandahåller noga kontrollerade och godkända produkter i sortimentet. Kosttillskott är endast ett komplement och kan inte ersätta en varierad kost.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Du kan även registrera ditt ärende via EU-kommissionens webbplats för klagomål gällande köp online.

Frågor om köpvillkor

För frågor kring innebörden av dessa Köpvillkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Naturelixirs kundtjänst.

Kontaktuppgifter

Naturelixir AB
Norra Kyrkogatan 27A
87132 Härnösand

E-post: info@naturelixir.se

Villkor har uppdaterats 2021-02-03